Månedens øver

Månedens øver: Schous Art Camp

Rundt disse tider stilner det gjerne noe i gangene på Øvingshotellet: Folk har tatt seg en velfortjent ferie fra jobb og pause fra daglige rutiner, band og artister har gjennomført sine siste preproduksjoner før festivalsesongen og sol og varme lokker mennesker opp og ut i verden. Det er derfor alltid trivelig når Schous Kulturbryggeri hvert år i slutten av juni får besøk av en gjeng kreative barn og unge som har satt av en uke til intensiv jobbing med favoritthobbyen sin, enten det er dans, animasjon, film eller musikk. Schous Art Camp arrangeres i regi av Oslo musikk- og kulturskole, og vi tok en prat med Mattias Krohn Nielsen, som har ansvar for bandkurset på Øvingshotellet.

Hva er en Art Camp?  Hvem er dere som underviser?
Tanken bak Art Camp er nok å gi barn og ungdom en flying start på sommerferien, mens foreldrene fortsatt lengter etter fellesferien. I OMKs lokaler på Schous er det kurs i dans, teater, animasjon, video og grafikk, mens bandkurset foregår på Øvingshotellet. Ikke alle sommerleire må foregå på en øy med fuglekvitter og badebukse: Vi har det veldig fint innendørs på Øvingshotellet med langbukse og høy bandlyd!
Bandlærerne er pianist Kristian Wentzel, gitarist Stine Lindseth, gitarist Eirik Berg Svela og meg selv som også spiller gitar. – Altså en relativt gitartung gjeng i år, men felles for oss alle er at vi har lang banderfaring i et bredt sjangerspekter: Fokuset ligger ikke på våre instrumenter men hvordan man spiller i band.
Vi velger å være på Øvingshotellet fordi det er bra utstyr, fine lyse rom og ting er på stell. I tillegg er det i nærheten av OMKs lokaler på Schous der de andre aktivitetene foregår, slik at ArtCampere kan møte hverandre i lunch- og utepausene.

Lek i pausene er en del av moroa.
Lek

Hvem er det som melder seg på Art Camp?
Dette er både elever som allerede går på Oslo musikk- og kulturskole, men også barn/unge som ikke gjør det. I år er det 17 elever påmeldt, fordelt på fire band. De spiller trommer, bass, gitar, tangenter og synger. Som regel er det flest gitarister, og i år var det bare én som hadde meldt seg på på bass. Det trengs åpenbart litt rekruttering av unge bassister i Oslo for tiden! I bandene uten bassist blir det enten lærerne som må trå til, eller så melder noen av gitaristene seg til å prøve seg på bass på en låt eller to.
Det er alltid gøy å følge de unge i løpet av uka: Det er alltid noen åpenbare talenter som mestrer sitt instrument til fulle, noen lager kjempefine låter, mens andre knekker noen koder og får en super utvikling gjennom uken.

The Limes i aksjon: Alvaro på trommer, William Emil på bass, Eira og Sindre på gitar – alle på sang. Lærer Mattias er imponert over de kreative unge som i løpet av uken har skrevet en helt ny låt som handler om fordommer: “No One Catches”.
The Limes

Hvordan har dere jobbet denne uken?
Dette er en veldig praktisk uke, og vi bruker aller mest tid til å spille i band. For å hvile ørene og møte de andre bandene har vi også større grupper der vi tar for oss bandteori og samspill, effekter og scenetrening: Type “Stå nærme sang-mikrofonen”, “feedback skjer når..”, “sånn kveiler du en xlr” osv. I tillegg hører vi på musikk og snakker om hva vi hører.
På siste dag er det “Hentekonsert” i preproduksjonslokalet, der familen kommer og får høre noe av det de ulike bandene har jobbet med i løpet av uken. Det er et bredt spekter i hva som har blitt jobbet med: I tillegg til låter av Jimi Hendrix, James Brown og Amy Winehouse, har det blitt skrevet noen splitter nye låter. Bandet jeg har jobbet med satte seg tilogmed ned å skrive tekst til en låt de hadde jobbet med. En utrolig vanskelig oppgave å gjøre i plenum, men veldig morsomt! Jeg hørte forresten et rykte i en lunchpause om at det ene bandet jobbet med en bandversjon av Griegs A-moll konsert. Muligens var dette ei skrøne, men jeg vet isåfall ikke om jeg gru-gleder meg eller bare gleder meg hvis det er sant!

Månedens øver: Trondheim Jazzorkester & Ole Morten Vågan

Aktuell med
Vi øver i disse dager inn en komposisjon av meg, Ole Morten Vågan, som skal fremføres under Jazzahead i Bremen (21.-24. april). Deretter går ferden tilbake til Trondheim og Jazzfest der vi har premiere med et prosjekt med Sissel Vera Pettersen og John Hollenbeck. Senere venter et bestillingsverk til Moldejazz, med Anja Lauvdal og Heida Mobeck (som bl.a. spiller i broen).

Om Trondheim Jazzorkester (TJO)
Startskuddet for TJO kom i forbindelse med en konsert med Chick Corea på Moldejazzen i 2000, den gang under ledelse av Erlend Skomsvoll. I starten utgjorde besetningen en blanding av musikere fra jazzlinja i Trondheim og profesjonelle i Trondheimsmiljøet, etterhvert utviklet TJO seg til et helprofesjonelt orkester. Konserten med Chick Corea ble utgitt på plate, og TJO har siden turnert med Joshua Redman, Jon Balke, Pat Methany m.fl.

Om TJOs indre dynamikk
TJO har en ganske flat struktur, samtidig er det alltid en person som har det kunstneriske ansvaret, og som gjerne har skrevet og arret musikken som skal fremføres. Men jeg tror nok det er litt større takhøyde i TJO enn det vanligvis er i lignende ensembler.

Ole Morten om Ole Morten
Jeg har skrevet musikk og spilt bass i en rekke ulike band siden jeg gikk ut fra jazzlinja i 2002. Utenom TJO har jeg spilt med Bugge Wesseltoft, Maria Kannegaard, Ola Kvernberget m.fl. Dessuten spiller jeg også med diverse egne band, bl.a. Motif og snart skal jeg ut på en turne med Team Hegdal, som vant spellemannspris i fjor. Vi spiller på Nasjonal Jazzscene i Oslo 28. april.

Om Øvingshotellet
Trondheim Jazzorkeste øver på Øvingshotellet flere ganger i løpet av året. Det er alltid bra!

Avbildet over: Ole Morten Vågan/bass, komponist, Sofia Jernberg/vokal, Eirik Hegdal/saksofon, klarinett, Kjetil Møster/saksofon, klarinett, Espen Reinertsen/saksofon, bassklarinett, Eivind Lønning/trompet, Øyvind Brekke/trombone, Øyvind Engen/cello, Ståle Storløkken/synth, Oscar Grönberg/piano, Gard Nilssen/trommer, Håkon Mjåseth Johansen/trommer.

Månedens øver: Nordic Tenors

Aktuell med
– Nytt sommershow på Hotel Klubben i Tønsberg i sommer som deretter tas til Chat Noir og på turné høsten 2016.

Hvem er Nordic Tenors? Hvordan vil dere beskrive hverandre?
– Nordic Tenors er en vokaltrio fra Karmøy, Vigrestad og Holmestrand som driver med musikalsk humor og synger alt fra opera og musikaler, til populærmusikk, polka og jodling.
Sveinung/Roald om Jan-Tore: Jan-Tore er den eldste av oss, men han blir ofte tatt for å være yngst. Dette skyldes trolig kombinasjonen av ungdommelig overmot og konstant sug etter hockeypulver. Han er den eneste av oss som har gjort et seriøst forsøk på å spare til langt hår. Problemet er bare at håret ikke blir langt. Det blir bare stort.
Sveinung/Jan-Tore om Roald: Roald ble ikke født – han ble revet opp av åkeren på Vigrestad. Han er med andre ord en ekte bondesønn fra Jæren og er også gruppens spreke alibi. Han legger gjerne ut på timeslange joggeturer som oppvarming til våre konserter. Som ung drømte han om puddelrockhår og høye toner på scenen. Det ble med det siste (og godt er det).
Roald/Jan-Tore om Sveinung: Sveinung elsker norsk husmannskost, tøfler med hælkapp og gamle monokler. Han går alltid rundt med en loslitt rimordbok under armen og er alltid i humør til å utforske nye steder, fenomener og fergeruter. Hans logistiske egenskaper er derimot ikke like godt utviklet som hans nysgjerrighetssans.

Hvordan øver Nordic Tenors?
– Øvelsene utarter seg litt forskjellig utifra hvor langt vi er kommet i prosessen mot nytt show. Tidlig i prosessen er det musikalske materialet tilsendt via dropbox på forhånd, og vi kommer (mer eller mindre) forberedt på øvelsene. Vi sitter på stoler rundt flygelet og synger igjennom repertoaret og er alle aktive i forhold til musikalske eller tekstlige endringer og diskuterer gjerne sceniske elementer og eventuell koreografi. Materialet skrotes eller velges fra et helhetsperspektiv ift forestillingsdramaturgien, det musikalske arrangementets styrke og om vi føler nummeret er tilstrekkelig imponerende, engasjerende eller bevegende. Senere i prosessen vil en øvelse utarte seg noe annerledes. Da er gjerne en regissør eller instruktør også med på øvelsen og vi går enda dypere inn i den musikalske materien og jobber mer scenisk.

Musikalske forbilder? Beskriv drømmegiggen.
– Nordic Tenors er inspirert av de klassiske tre tenorene Domingo, Carreras og Pavarotti selv om vi er mer genreåpne og har større fokus på den musikalske humoren.
Å synge på Metropolitan, NY eller i Royal Albert Hall, London ville vært et foreløpig karrierehøydepunkt.

Om Øvingshotellet
– Vi øver på Øvingshotellet i flere perioder i forkant av nye turnéer og show, og har også ved noen anledninger hatt preproduksjon på hotellet. Rommene har det utstyret vi trenger og er renslige og har fin størrelse til vårt bruk. Samtidig ligger hotellet i nærhet til spisesteder og 7-eleven. Hotellet har (heldigvis) ikke minibar eller pay TV.

Månedens øver: Maria Mena

Aktuell med
– Jeg øver til første runde med turné i forbindelse med den syvende plata mi “Growing Pains.” Pluss litt ekstra til en meget spesiell konsert vi skal ha i operaen 13. mars.

Om gjennombruddet som artist: Når kom “Yes – nå skjer det-øyeblikket”?
– Jeg venter vel fortsatt på det øyeblikket.. Jeg er dårlig på å se det andre eventuelt ser. Men det jeg kjenner ekstra på i disse dager er en lojalitet fra publikummet mitt som jeg ikke har vært så klar over før. De stiller opp og støtter opp rundt konserter mer enn noensinne. Det er også en slik karriere jeg alltid har ønsket meg: En “stødig” livekarriere.

Hvordan du jobber du med nytt materiale i forkant av konserter?
– Hver plate jeg gir ut er lydbilde som oftest litt annerledes enn den forrige. De første øvingene er for å gjøre oss kjent med nye låter (jeg trenger også sårt dette ettersom jeg ofte ikke har sunget låtene så veldig mange ganger i studio). Så vi setter opp 2-3 kreative øvinger, der vi om-arrangerer gamle låter slik at de passer bedre inn i det aktuelle lydbildet dersom vi mener de trenger det. Det er meget viktig for meg at bandet er med på å bestemme her. Vi skal tross alt stå der sammen. Etter det så går det i terping og preprod av fullt sett og liveshow. Målet er å ikke ha nerver på premiereshowet. Det skal sitte godt.

Noen råd til de som ønsker en karriere som musiker/artist?
– I disse dager skal alt skje så fort. Vi har ingen tålmodighet lenger. Det skal være stort og det skal skje nå!! Plateselskapene satser ikke like mye på artist-development slik de gjorde før og altfor unge mennesker melder seg på konsepter de ikke fatter omfanget av eller hvilken psykisk effekt det har når man skytes ut i søkelyset.
Det er allikevel viktig å huske på at det nettopp kanskje er den litt tidkrevende prosessen som er viktigst. At det er en grunn til at det skal ta litt tid. At du SKAL lure på om du har det som trengs og bestemme deg og ombestemme deg om hverandre. At du skal møte på feil folk for at du skal vite hvem som er riktig for deg å jobbe med. Spille dårlige konserter på små steder. Bygge deg et lite publikum og etterhvert en enda større drøm om å drive med dette pga nettopp det harde arbeidet som ligger bak. Denne erfaringen er best å gjøre seg utenfor media, og utenfor et konsept man ikke har noe kontroll over.
Og så er det også viktig å huske: hva er suksess for deg? Er det å få drive med musikk fordi det gjør deg glad eller vil du bli kjendis? Det er slik at veldig få mennesker får muligheten til å drive med dette på et kjempestort nivå, men det betyr virkelig ikke at det ikke er verdt det og ikke skal drømmes om. Men spør deg selv HVA du drømmer om.  Jeg prøver alltid å fortelle meg selv at om jeg en dag skulle miste alt så ville det fortsatt gi meg verdens deiligste lykkefølelse å skrive låter. Selv om det bare er jeg som får høre de.

Hva synes du om Øvingshotellet? Når benytter du deg av Øvingshotellet?
– Hotellet er helt supert. Vi bruker det til de kreative øvingene våre. Når vi går over til full produksjon så flytter vi oss til et konsertlokale. Jeg bruker også hotellet til vokal-timer.

Månedens øver: Henning Kvitnes

Aktuell med
Deltaker i årets utgave av “Hver gang vi møtes” på TV2 – og med en lang Norges-turne sammen med Claudia Scott og band.

Veien mot gjennombruddet
Jeg har hatt flere gjennombrudd opp gjennom årene, fra 1980 med The Young Lords – senere Little Eden rundt 1987. Men det største gjennombruddet skjedde for 10 år siden, da jeg for alvor la langsiktige planer og jobbet målrettet med flere album i tankene på en gang.

Hvor ofte øver du?
Jeg spiller gitar hver dag – først og fremst i sangskrivemodus, men jeg har alltid en god oppkjøring før turneer. Det er viktig å være godt forberedt også før man går inn i øvelokalet.

Øvetips/motivasjonsråd
Det vil alltid være å prøve å strekke seg litt lengre enn man tror. Gå noen ekstra runder med både sanger og arrangement. Men alltid være tro mot seg selv og den musikken og sjelen man ønsker å formidle.

Om Øvingshotellet
Topp plassering, god akustikk og super service. Rett og slett hyggelig og inspirerende.