Aktuell med
– Jeg øver til første runde med turné i forbindelse med den syvende plata mi «Growing Pains.» Pluss litt ekstra til en meget spesiell konsert vi skal ha i operaen 13. mars.
Om gjennombruddet som artist: Når kom «Yes – nå skjer det-øyeblikket»?
– Jeg venter vel fortsatt på det øyeblikket.. Jeg er dårlig på å se det andre eventuelt ser. Men det jeg kjenner ekstra på i disse dager er en lojalitet fra publikummet mitt som jeg ikke har vært så klar over før. De stiller opp og støtter opp rundt konserter mer enn noensinne. Det er også en slik karriere jeg alltid har ønsket meg: En «stødig» livekarriere.
Hvordan du jobber du med nytt materiale i forkant av konserter?
– Hver plate jeg gir ut er lydbilde som oftest litt annerledes enn den forrige. De første øvingene er for å gjøre oss kjent med nye låter (jeg trenger også sårt dette ettersom jeg ofte ikke har sunget låtene så veldig mange ganger i studio). Så vi setter opp 2-3 kreative øvinger, der vi om-arrangerer gamle låter slik at de passer bedre inn i det aktuelle lydbildet dersom vi mener de trenger det. Det er meget viktig for meg at bandet er med på å bestemme her. Vi skal tross alt stå der sammen. Etter det så går det i terping og preprod av fullt sett og liveshow. Målet er å ikke ha nerver på premiereshowet. Det skal sitte godt.
Noen råd til de som ønsker en karriere som musiker/artist?
– I disse dager skal alt skje så fort. Vi har ingen tålmodighet lenger. Det skal være stort og det skal skje nå!! Plateselskapene satser ikke like mye på artist-development slik de gjorde før og altfor unge mennesker melder seg på konsepter de ikke fatter omfanget av eller hvilken psykisk effekt det har når man skytes ut i søkelyset.
Det er allikevel viktig å huske på at det nettopp kanskje er den litt tidkrevende prosessen som er viktigst. At det er en grunn til at det skal ta litt tid. At du SKAL lure på om du har det som trengs og bestemme deg og ombestemme deg om hverandre. At du skal møte på feil folk for at du skal vite hvem som er riktig for deg å jobbe med. Spille dårlige konserter på små steder. Bygge deg et lite publikum og etterhvert en enda større drøm om å drive med dette pga nettopp det harde arbeidet som ligger bak. Denne erfaringen er best å gjøre seg utenfor media, og utenfor et konsept man ikke har noe kontroll over.
Og så er det også viktig å huske: hva er suksess for deg? Er det å få drive med musikk fordi det gjør deg glad eller vil du bli kjendis? Det er slik at veldig få mennesker får muligheten til å drive med dette på et kjempestort nivå, men det betyr virkelig ikke at det ikke er verdt det og ikke skal drømmes om. Men spør deg selv HVA du drømmer om. Jeg prøver alltid å fortelle meg selv at om jeg en dag skulle miste alt så ville det fortsatt gi meg verdens deiligste lykkefølelse å skrive låter. Selv om det bare er jeg som får høre de.
Hva synes du om Øvingshotellet? Når benytter du deg av Øvingshotellet?
– Hotellet er helt supert. Vi bruker det til de kreative øvingene våre. Når vi går over til full produksjon så flytter vi oss til et konsertlokale. Jeg bruker også hotellet til vokal-timer.