Månedens øver: Ine Hoem

Hun er ute med sitt foreløpig andre soloalbum og skal dermed presentere splitter nytt materiale på årets by:Larm. Vi fikk en liten sniklytt da vi var innom øvingslokalet i forrige uke og kan bevitne at settet er finslipt og at Ine Hoem med band er klare for å møte by:Larm-publikumet.

På hvilken måte skiller dette albumet seg fra debutalbumet Angerville?
– Moonbird er mørkere enn Angerville, mer elektronisk og også mer gjennom-arrangert. Altså, jeg føler på en måte at alle ledd i musikken underbygger en stemning som er viktig. Det er masse vokal, og jeg har derfor brukt mye tid på vokalarrangementene. Både for at de skal bygge opp under melodien, samtidig som det var veldig gøy å sitte så lenge med hver låt.

Kan du si noe om hvordan du jobber med ny musikk? Tekst vs melodi?
– På dette albumet skrev jeg mesteparten av tekstene først. Jeg hadde en såpass konkret idé at det virket mest logisk. Jeg skrev en del låter med produsenten min Tobias Fröberg og en del alene. Tekst og musikk utfyller hverandre, og for meg er de likestilte. Om man ikke har noe å fortelle med teksten kan man jo bare lage instrumentalmusikk.

https://www.facebook.com/inehoem/videos/1137134183009076/

Med bakgrunn fra jazzlinja i Trondheim – hvor føler du deg mest hjemme når det kommer til sjanger?
– Jeg føler meg mest hjemme i popen nå, men har hatt stort utbytte av å jobbe så mye med jazz som jeg har. Å øve og få muligheten til å utvikle meg har vært veldig bra og på «Konsen» fikk jeg tid og rom til å bli god til å synge. Jeg øvde sykt mye med teknikk en periode. Slik sett føler jeg at jeg har en oversikt over alt som skjer i musikken, i bandet, hvor jeg vil og hvordan jeg vil det skal låte. Jeg kjenner meg veldig in charge på mine egne ting: Kunnskap gir makt og det gir trygghet. Og – det sikrer at jeg kan leve av dette nå og forhåpentligvis i lang tid fremover. Debatten om at skole og utdanning ikke skaper kunstnere og artister er bare rar, jeg tror det finnes mange veier man kan gå for å finne et unikt sound, en unik stemme. Det skader ihvertfall ikke å øve, å vite hva man holder på med.

Ine Hoem har med seg sitt faste band på årets by:larm. Julie Falkevik Tungevåg på keys, Trygve Fiske på bass, Marius Simonsen på trommer.

Mens du er litt inne på det – har du noen råd til andre som vil nå ut med musikken sin?
– Jeg synes alltid det er litt vanskelig å gi råd, folk har så ulike utgangspunkt. Men om jeg skulle gitt meg selv råd for ti år siden ville jeg sagt følgende: Bruk tid på musikken. Øv, spill inn i studio, spill konserter. Det andre kan komme av seg selv. Om man har gode låter i bunn har man kommet langt. Og hvis man synger på engelsk; vær kritisk til språket og gramatikken. Å skrive på engelsk krever minst like mye retting og flikking og tid som å skrive på norsk..

Hva er ditt forhold til by:Larm og har du sett deg ut noen artister du kan tenke deg å høre?
– Jeg spilte på by:Larm som demoartist i 2013. by:larm er alltid veldig hektisk, masse kjentfolk og man løper fra sted til sted for å få hørt flest mulig konserter. I år vet jeg at jeg skal høre Maggie Rogers ihvertfall. Og selv spiller jeg på Sentrum Scene på torsdag og på Ingensteds fredag.

Til slutt: Spilleplaner for våren/sommeren?
– Det er en del festivaler som er booket, men ikke offentliggjort enda. Og så håper jeg at jeg kan gjøre en klubbturné til høsten. En litt mer ordentlig releaseturné.